lördag 9 mars 2013

Lanthandel

Läste en intressant insändare i torsdagens Ölandsblad. länk En s.k. sommarölänning hävdade att de var de åretruntboendes fel att lanthandeln hade dålig lönsamhet. Hon drev tesen att de åretruntboende gnällde över utbudet och använde dyra bensinpengar till att åka till andra ställen och göra sina inköp. Dvs de som bor på öland borde handla där de bor för att trygga sommarölänningarnas möjlighet att cykla till affären.
Jag som bor i närheten av nämnda lanthandel är man, medlem i Konsum, inte intresserad av blommor eller smycken. Trots att jag brinner för sommarölänningarnas sak har jag svårt att göra mina inköp i handelsklustret i Södra Möckleby som ju består av en ICA-affär, en damkonfektionsaffär, en blomsterhandel och en smyckesbutik.
Jag tar min cykel till Strömmelns gårdbutik och köper en potatis, en lök och påse bruna bönor för jag vill ju stödja sommarölänningarnas möjlighet att handla lokala råvaror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar