lördag 17 januari 2015

Albrunna allé

Under veckan har skådarbänken haft ett något tillbakalutat  förhållningssätt till både världs och lokala händelser.

Det var stormen Egon som gav bänken sin nya inställning. Det var dock lätt att rätta upp den. Jag kunde också konstatera att den kräver lite bättringsmålning till våren.
Kanalen är nu fylld av vatten som om våren redan kommit. Det är en klar himmel och sol över alvaret.

I samband med en resa till vår lokala livsmedelshandlare fortsatte jag söderut från Degerhamn. Jag har tidigare skrivit om den skövling av Albrunna strandskog som är gjord under hösten. Ett helt unikt skogsområde är ersatts av en grusad traktorväg som ska vara en del av en cykelled från fyr till fyr.

Om man inte vill cykla på en traktorväg och lyfta cykeln över nerfallna tallar, som man måste om man ska följa 90 miljoners satsningen, kan man fortsätta väg 136. Då kommer man till en magnifik ca 2 km lång allé. Så här såg den ut idag.

När jag cyklar genom den på sommarhalvåret brukar jag möta en bil och kanske bli omkörd av en annan så det är en säker och vacker cykelväg.
Om man vill se hur den ser ut på sommaren kan man använda denna länk Skönhetens allé.

Jag fortsatte ner mot Ottenby och kunde upptäcka en flock med dovhjortar som betade i solskenet mot en klarblå himmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar