söndag 19 april 2015

Arontorpsrosen blommar

I dag  har vi satt potatis. När jag sätter potatis använder naturligtvis jag mina egenutvecklade redskap för att underlätta arbetet.

 En närmare beskrivning hur man använder radmarkören och den kombinerade cykeln och kupplogen har du här.
Vi satte tre olika sorter: Amadin, Bintje och en tidig sort Rocket. I den norra fåran satte vi Amadin som hade förgrott i en torvbädd. Vi får se om det blir någon skillnad i hur fort de kommer upp.

Vi satte också ett antal rader med gul och röd lök. Som vanligt var sädesärlan först med att inspektera arbetet, lite senare kom även starar och kajor och undersökte om vi hade gjort ett bra jobb.

På eftermiddagen gjorde jag en shoppingtur. Första anhalten var Norrgården en gårdsbutik i Ventlinge.

 Där inhandlades fin (extra fin om man ska tro på vad som stod på flaskan) rapsolja. Eftersom det nästan var sommarvarmt blev det en glass också. Färden fortsatte sedan till Össby där jag inhandlade fina hönsägg.

Vi passade också på att stanna vid Albrunna lund. Där blommade mycket blå- och vitsippor. Även en och annan gullviva hade börjat komma upp.

Det bästa var dock att Arontorpsrosen blommade på både norra och södra ängen. Det är nog den häftigaste vårblomman av alla.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar