lördag 11 oktober 2014

Savoykåldolmar

Hösten är på gång. Det kvittrar i alla buskar av fåglar som håller på att ladda inför flytten söderut. I våra äppelträd, rosbuskar och i asken har ett 10-tal kungsfåglar farit omkring. De har varit så nära att jag trodde jag skulle kunna ta en bild av dem. Men de flyttar sig snabbt mellan grenar och i grönskan så jag lyckades inte. Det får bli en bild av vårt kombinerade fågelbad och taklöksodling istället.

Det är fågelvecka på södra Öland varför det finns ornitologer i var och varannan buske. På det sättet fick jag veta under promenaden med hunden att man sett både fjällvråk, steglits, bergfink runt byn. Det var så dimmigt över alvaret att man bara kunde höra stora flockar av tranor men jag såg inte en enda. Ett ensamt träd och en ensam ko kunde dock skönjas i diset.

Lunchen bestod av delikata kåldolmar gjorda på egen savoykål och potatis. Färsen kom Nordqvists Nötkött i Skärlöv. Det som kom längst bort ifrån var lingonen som kommer från fastlandet. Till detta dracks en röd hallonsaft från egen tillverkning. Jag höll på att glömma vårt bidrag till världshandeln, riset. Det ska vara ris i färsen i riktig kåldolme.

Sen kommer receptet på koldolmar från Turkiet. Det hämtades hem i samband med något av Karl XIIs krig mot Ryssland. Nu är ju ryssen dum igen. Då blir den stora frågan vilken rysk rätt som blir äkta svensk husmanskost den här gången? Det kan väl vara värt att satsa några Gripenplan för att vi ska äta mer borsjtj, rödbetssoppa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar