måndag 2 maj 2016

Såpnejlika

Nu börjar det bli grönare och grönare. I helgen satte jag potatisen som vi haft på förgroning. Vi satte den "tidig tidiga" sorten Rocket och ett antal rader med Amandine, en medeltidig sort.
Sparrisen har också kommit upp ur jorden.

Vi har också satt en planta med Såpnejlika.

Dess officiella namn är Saponaria officinalis 'Kvinnsgröta'. Den har fått sitt namn från den enda by där det är känt att den växer. Man kan läsa mer på den här sidan SLU såpnejlika.

På transportsidan blir jag varje dag jag åker till jobbet påmind om de höjda fartgränserna förbi skolor i Mörbylånga kommun. Du kan läsa mer här: Hastighetsbegränsning i Gårdby. På den positiva sidan har någon tänkt på trafikanterna och dess bilar på vägen till Gräsgårds hamn.

Problemet är att en annan väg blir att åka till Grönhögens hamn på västra sidan av ön. Sedan övertala någon skeppare där att gå runt södra udden och sedan gå in i Gräsgårds hamn från sjösidan. Det finns nämligen bara dessa två vägar till hamnen. Men man slipper stenskott på sjön.

Jag kan också glädjas åt att se röda glador nästan varje dag. Igår hittade jag också två färggranna steglitsor i vårt päronträd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar