söndag 10 november 2013

Gårdagens föreställning från The Met

Gårdagens föreställning av  Puccinis Tosca på The Mets i New York såg vi i direktsändning på Folkets hus i Borgholm. Det var en väldigt spännande opera där alla tre huvudpersonerna var döda innan föreställningen var slut.
Det var också en trevligt inslag att intervjua stjärnorna i pauserna mellan akterna. Den enda som inte blev tillfrågad under matchen hur det kändes var Hamréns motsvarighet, dirigenten. Vi fick även se inslag från spelargången. Jag tycker att alla stjärnorna i föreställningen gjorde en allsdeles charmant insats. Jag vill ge ett extra plus till barytonen, George Gagnidze, för sin tolkning av skurken Scarpia.
Vi kunde även följa scenbytena mellan akterna från en kamera som satt i operans tak.
Det är en slående tanke att de ställen i Sverige som har mest kulturevenemang av världsklass är landsbygden där de gamla biograferna har överlevt och digitaliserats. För Ölands del finns det ju nu digitaliserade biografer i Borgholm, Löttorp och Torngård.

Jag upprepar min åsikt att Sven-Oskar Tornegård borde bli årets ölänning eller åtminstone nästa års (Jag vet inte hur nomineringarna går till eller när de sker). Han har genom att hålla biografen igång i Torngård gjort det möjligt att sända direktsänd opera från Metropolitan i New York på södöstra Öland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar