söndag 16 mars 2014

Tillverkning av trädgårdsredskap

I snålblåsten under lördagen användes tiden till att tillverka trädgårdsredskap. Det är ett miljövänligt redskap som kan används till flera olika saker. Grunden är en avskalad cykel. Bakom hjulet sitter en fast så kallad gåsfot för ogräsrensning och luckring av jordens ytskikt. Handtagen är gjorda av ett gammalt spadskaft som gick av vid för hård belastning förra året.


Det kan vara lite svårt att se men cykeln är vänd upp och ner så att sadelstolpen pekar neråt. I sadelstolpen kan man fästa extra redskap. I dagsläget har jag en kupplog jag kan fästa där för tex potatiskupning.

Man kan också montera ett ogräsrensningsverktyg gjort av en kapad och tillböjd slåtterbalk

Både gåsfot och rensjärn är redan använda mellan raderna av spirande vitlök.

Eftersom det i vår by bor en arbetsmiljökonsult inriktad mot att undvika olyckor inom lantbruket så har jag en reflex monterad i hjulet i händelse av att jag skulle använda rensaren efter mörkrets inbrott.
Nu när jag är klar med säkerhetsutrustningen ska jag försöka utveckla någon typ av räfsa eller harv att fästa på rensaren.

På fågel fronten kan noteras att det runt fågelmatningen är många gråsparvar, pilfinkar, grönfinkar och gulsparvar fortfarande. Kajorna spatserar också runt matningen. I fredags såg jag också en stor flock med tranor vid Långlöt, tidigare har jag bara noterat några få tranor åt gången. När det gäller gässen går det åt andra hållet, de stora flockarna börjar delas upp i par.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar