fredag 12 december 2014

Sparvhöksbesök

Ute drar kulingen eller nästan stormen runt knuten.
Morgonen började dock med med både värme och nästan vindstilla. När gryningen började övergå i dager upptäckte jag en ny besökare vid fågelmatningen. Det var en sparvhök som nog spanade mer efter småfåglar än solroskärnor eller jordnötter.
Såvitt jag kunde se lämnade den oss tomhänt (tomklodd). Jag kunde inte se att den hade någon småfågel i klorna när den flög iväg.

Från köksfönstret kunde jag se fjällvråken ryttla över den blivande vallåkern. På väg till jobbet gick solen upp över havet och det blev en strålande solskensförmiddag. Gräset på Runvallens fotbollsplan vid Norra Möckleby lyste alldeles grönt och fint i solskenet.
Jag passerade också en ensam sångsvan som gick omkring på ett fält vid Föra. Det var en årsunge och jag undrar om den kommer klara det väder som nu är över oss. På vägen hem var det nämligen störtregn och kulingvindar och vindarna kom från syd eller sydväst och skulle öka. Så skulle den ensamma sångsvanen fortsätta sin flyttning så är det en ordentlig motvind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar