lördag 14 februari 2015

Starholkar

Idag har förberedelserna inför den vår som är på gång fortsatt. Odlingsbänken är genomgrävd. Vi satte några rader med frön för att se om det fungerar så här tidigt. Det blev vintersallad, spenat och ruccola som vi testar.

Sedan är det bara att kratta till såbädden, vattna och lägga på glasrutor och hoppas på det bästa.

Sedan måste jag berätta om hur barnen på den skola där jag jobbar resonerar. De kommer på sin rast till den nystartade klassen med barn till asylsökande och frågar om de kan hjälpa till. De förstår att det här är barn som har och har haft det svårt. De tycker att det är roligt, spännande och lärorikt med barn från andra länder. Jag ser det här som hoppfullt för framtiden trots att vi i media kan se och läsa hur polis och väktare ser små barn som kriminella och tycker att det ok att sitta gränsle över ett nioårigt barn dunka barnets huvud i golvet.

Eftersom det börjar bli varmt har jag rensat fågelholkarna så att de är klara när flyttfåglarna kommer. Några holkar kommer säkert även att användas av övervintrare som talgoxe och blåmes. De här två räknar jag dock med ska vara speciellt för några av byns starar. De har en strategisk placering mellan några vinrankor och en fikonbuske, vilket är svårt att se nu men om några månader ska detta vara ett grönt hörn..

Melodifestivalen är jag inte intresserad av. Men till något annat tv-program en lördagskväll har jag hittat det ultimata tilltugget i en påse. Chips, ost, rödvin och frukt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar