tisdag 13 april 2021

Aprikosträd och A-traktorer

 Idag besökte vi  plantskolan Albrunna perenner för att inhandla ett aprikosträd. Plantskolan är, som man säger på sin hemsida, så långt man kan komma från ett garden center. Men har 800 perenner förutom fruktträd och massor av rosor. Plantskolan är mycket väl värd ett besök. Jag har till och med hunnit plantera trädet i ett skyddat söderläge.


Jag hoppas att trädet kommer att trivas med närhet till fikonbuske och vindruvor.

Jag noterar också att chefredaktören för Ölandsbladet håller med mig angående synen yttrandefrihet. detta då han också kommenterar konflikten i Mörbylånga kommun mellan medarbetare och kommunpolitiker, även om hans ledartext kommer några dagar efter mitt inlägg.

På Öland finns det få ungdomar men ganska många av dem har A-traktorer. Men de ska helst inte vara i närheten av centrala delar av Borgholm eller Färjestaden. I dagens lokaltidning fanns två artiklar om A-traktorer.

I Borgholm är det en parkering som omedelbart borde stängas enligt Borgholms innerstadsgrupp. Det är tydligen att just den parkeringen är så viktig att alla vägar, gångvägar, stigar och grönytor som leder till parkeringen borde spärras. Jag undrar om det är hållbart för Borgholms kommun att använda ord: som extraordinär situation, extraordinära beslut, problem som eskalerar, det börjar bli ohållbart. Ärendet ska nu upp i kommunstyrelsens arbetsutskott. Allt detta enligt Ölandsbladet. Jag funderar på  hur vi ser på våra yngre medborgare med tanke på hur innerstadsgruppens och kommunalrådets språkbruk.

I Färjestaden ska de ungdomar som är motorburna få tillgång till en central lokal. Trots att ungdomarna inte har fått tillgång till lokalen ännu så är rubriken i Ölandsbladet: "Kritik mot nya lokalen för A-traktorer:Allt flyger i luften". Kritiken bygger på att ungdomarna med A-traktorer skjuter fyrverkerier och smällare hela tiden. Dessutom hörs motorljud, avgassmällar och det spelas hög musik. Artikeln avslutas med att den som skrivit till Ölandsbladet säger att det är med sorg i hjärtat han måste avliva sin hund om motorgården blir verklighet. 

Det gemensamma är att ungdomarna ska ut från centrum. Här ska det vara lugnt för de äldre och deras hundar. Som jag ser det för åtminstone Borgholms del, är den extraordinära situationen att andelen äldre ökar medan andelen barn och ungdomar minskar kraftigt. I ett gott samhälle har vi plats för både barn, ungdomar och äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar