torsdag 22 april 2021

Valjakt

 De två senaste dagarna har jag varit med om två saker som jag inte upplevt tidigare. 

I går så fick jag en vaccinspruta mot Covid-19. Jag fick vaccin från Pfizer, ett amerikanskt multinationellt företag grundat av två tyska bröder. Just nu känns det tryggare än ett företag som har sitt ursprung i Södertälje.

Den andra stora händelsen var att en död knölval hade flutit i land på östra sidan av Öland. I en kraftig nordvästlig vind kämpade jag mig cirka en mil norrut på cykel. När jag kom till vägen ner till sjömarken där valen skulle ligga möttes jag av denna skylt.


Jag struntade i att cykel är ett fordon för då fick jag medvind i 1,5 km ner till stranden. Vid stranden såg att även Volvo XC60 inte heller räknas som fordon då det var en av de bilar som stod vid stranden trots skylten.

Knölvalen låg ca 20m ut från stranden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar