onsdag 4 maj 2022

Att konstruera historia

 

Jag läser i Dagens Nyheter att partiledaren för Sverigedemokraterna, Åkesson, har synpunkter på en fråga tagen ur sitt sammanhang i det nationella provet i historia. Någon har olagligen spridit en bild på frågan. Nationella prov omfattas av sekretesslagstiftning så att frågorna inte ska spridas.

Några timmar efter att provet var genomfört så går partiet ut via partiledaren och sprider frågan från det nationella provet på twitter. Han kommenterar också att frågan äcklar honom och säger att propaganda till barn hör till diktaturer.


Partiets gruppledare i utbildningsutskottet säger att partiet fick in bilden som ett tips. Han reagerade direkt och tycker att det är allvarligt och oacceptabelt. Som svar på tidningens fråga säger gruppledaren. Det är klart att man inte kan gå in och styra en myndighet. Men man kan sätta upp politiska riktlinjer för hur nationella proven ska konstrueras. Vi hade aldrig accepterat (om SD satt i regering reds. anm.) att proven konstrueras på det här sättet.

Partiledaren säger i sin tur att vi kommer att kalla Skolverkets generaldirektör till utbildningsutskottet.


Man måste ändå imponeras av ett parti som utifrån en fråga tagen ur sin kontext i årets nationella prov på några timmar kan uttala sig om så många saker . Dels kan avgöra att tipset är korrekt, uttala sig om hur provkonstruktion ska gå till och bestämma sig för att kalla den ansvarige generaldirektören till riksdagen.


För den som är intresserad har Skolverket beskrivit hur man gör idag med provkonstuktionen. Det tar cirka 1,5 till 2 år att konstruera provet för det universitet som har ansvar för framtagandet provet.  


Det här påminner om vad som hände för ett år sedan i Skåne. Efter en distanslektion april 2021, kritiserade Johan Ohlin (SD), ordförande i kommunfullmäktige i Hörby, en lärare på Polhemsskolan i Lund. Han hävdade att läraren spred vänsterpropaganda på sina historielektioner, efter att läraren beskrivit stormningen av Capitolium som ett försök till statskupp.

Han hotade indirekt läraren genom att skriva “Jag ska dokumentera vidare undervisning och återkommer vid behov” till läraren.

Detta ledde till att Lunds kommun tvingas utreda lektionen på uppmaning av Skolinspektionen men fann inget fel.


Sverigedemokraterna har ju sedan tidigare haft synpunkter på vilka böcker som ska finnas på biblioteken och vilken konst det ska finnas i det offentliga rummet.


Dessa ständiga attacker på bildning och kultur gör mig rädd för vad som händer i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar