fredag 24 januari 2014

Mörbylånga kommun Marknadsundersökning

Jag bor på södra Öland och är över 60 år. Jag är då föremål för en marknadsundersökning från välfärdsberedningen i Mörbylångas sida. Syftet med marknadsundersökningen är nogsamt undanhållet den som ska svara. Det jag kan utläsa som information är att välfärdsberedningen består av 11 politiker och de bestämt sig att göra en marknadsundersökning bland personer över 60 år.

Eftersom informationen är sparsmakad får man dra egna slutsatser om hur det har gått till vid välfärdsberednings senaste sammanträde.
- Marknadsundersökning?
- Vi måste väl mena bostadsmarknad det har jag hört talas om, vi frågar var de vill bo när de inte bor hemma!
- Marknad har det inte med pengar att göra? Vi frågar hur mycket dom kan betala!
Är vi inte en välfärdsberedning borde vi inte fråga hur de vill bo då?
Stopp och belägg!! Över 60 och södra Öland, högst två frågor klarar dom! Dessutom ska dom skriva ner svaret.
Kompromissförslag som togs enhälligt Var/Hur vill du bo? Hur mycket vill du betala?

Raffles Hotel i Singapore som Kipling, Hemingway och andra författare vore helt ok när jag inte vill bo hemma. Folkpensionen kan jag lägga på boendet, tilläggspensionen får gå till några Singapore Sling. Detta får bli mina svar på fråga a och fråga b.

Eftersom det inte finns något syfte (känt sådant) finns heller ingen information vad de gör med svaren som kommer in till kommunen. Om en kommunal välfärdsberedning hanterar sina medborgare på detta nedsättande sätt kan man undra hur de beredningar som inte har välfärd som förled resonerar.

En knapp vecka efter guldbaggegalan där Återträffen av och med Anna Odell fick pris som bästa film visas den filmen i Torngårdslokalen i Gräsgård. Den filmen kan jag säga är helt värd sin utmärkelse och ger upphov till en mängd frågor kring bland annat samhället, mänskliga relationer och filmkonst. Årets ölänning borde bli Sven-Oskar Tornegård som sedan länge driver den nu digitaliserade bion. Kaffepausen mitt i filmen finns naturligtvis fortfarande kvar. Sådana upplevelser är en stor del den välfärd vi behöver.

Eftersom min beskrivning av marknadsundersökningen kanske verkar påhittad har jag fotat hela undersökningen med alla frågor och prickarna vi ska plita ner svaret på så ingen ska tro att jag fabulerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar