onsdag 18 mars 2015

Rocka sockorna

Det känns och märks att våren har kommit.
När jag åker till jobbet så är det nu fullt av traktorer på vägarna. De flesta har dubbla bakdäck och plogar eller gödselspridare efter sig. De drar också med sig en del av åkrarna upp på vägen när de åker mellan sina olika odlingslotter. Det får den östra vägen på Öland att bitvis mer likna en grusväg. Det här är kanske skälet till den helt obegripliga skyltningen när det gäller hastighetsgränser på Öland.
För mer information se Länk 1 och Länk 2
När hastighetsinspektörerna gjorde sin inspektionstur trodde de att de bitvis åkte på en smal grusväg och satte en låg hastighetsbegränsning just där.

På väg till jobbet kunde jag glädjas över att vi luftledningar för telefonin på många ställen på Öland. Jag såg minst tre ormvråkar och en duvhök, tror jag, som spanade från telefonstolpar. Dessutom är det många kajor, kråkor och korpar som använder stolparna som observationsplatser.

Under hemresan såg jag en flock av tranor passera över Gårdby. Det var årets första som jag sett när jag åkt till eller från jobbet.
Den starka lukt som nu kommer från de välgödslade åkrarna är väl också ett vårtecken.

På fredag och lördag ska vi Rocka sockorna för att visa att det är okej att vara olika. Jag har börjat träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar