lördag 20 juni 2015

Rosor och ris i midsommartid

Nu verkar midsommaren vara över för nu är himlen alldeles blå och det är vindstilla. Den rosa klätterrosen verkar trivas på gården.

Det ser också ut som det blir många och kraftiga stockrosor men de har inte slagit ut ännu.

Inne i den här 3-4 m höga rosbusken som ursprungligen kommer från Onkel Adams trädgård i Linköpning så har ett ringduvepar ordnat ett rede. Boet är försvarat av alla taggar på grenarna men duvorna har hittat ett sätt att komma in i busken utan att fastna på taggarna.

Igår så fick jag till slut se biätarna i Ottenby lund. Det är en speciell känsla att stå i ett fågelskådartorn tillsammans med ett tiotal skådare med tubkikare och vara den första som säger "Jag ser en biätare i den lilla hagtornen" och peka åt nordost. Och sedan se alla tubkikare nästan synkront vändas åt det håll jag pekat.
När jag klättrat ner från tornet och gått en bit längs muren mot Schäferiängarna kunde man till och med se biätarna utan hjälp av kikare.

När jag var i lunden tidigare i veckan fanns det många orkidéer nära parkeringen men igår var nästan alla borta. De kan ju ha vissnat men mer troligt är att blomsterintresserade hade tagit med sig fridlysta blommor från ett naturreservat. Dubbla brott borde ge dubbla straff. Det borde åtminstone vara dubbla dåliga samveten hos några som var i Ottenby under helgen.

Som tröst för egen del så kunde jag och hunden vid kvällspromenaden på "vårt" alvar hitta tre olika orkidéer, nattviol, ängsnycklar och tvåblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar