torsdag 15 maj 2014

Jordgubbsblommor


Kom hem så tidigt idag så jag kunde ge mig ut i grönsakslandet och rensa ogräs. Det var framförallt kålraderna med brysselkål, grönkål och svartkål som behövde rensas fram ur ogräset. Kålrensningen startade i går och jag gjorde en paus när fullmånen syntes bakom bygatans träd. Trots att det var ett gyllene tillfälle att vara månskensbonde.

 Rensning av kålland underlättas i viss mån av min rensningsögla som jag tillverkat av ett avbrutet sågblad och ett skaft som ursprungligen var täcklister till husets ytterpanel. Genom att det är en ögla går det att rensa nära även späda plantor.

Ljudmässigt ackompanjerades rensningen av starungarna skrik i starholkarna som sitter längs grönsakslandet. Dessutom hördes den högljudda men ej så skönsjungande näktergalen. Alldeles bredvid grönkålslandet kunde jag se de första blommorna på jordgubbsplantorna. Det fanns blommor både på de gamla plantorna men även på de nysatta plantorna från rotskott som vi flyttade för någon månad sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar