onsdag 28 maj 2014

Stenvalvsbron vid Kvinneby

Det varma sommarvädret har förbytts i en isande kall nordanvind. Jag kunde konstatera att de som hämtade morgontidningen samtidigt som jag åkte till arbetet hade bytt från morgonrock till vinterrock. Jag har tidigare trott att det blev morgonrockar vid postlådorna  på grund av att sommarölänningarna hade flyttat ut till sina stugor men det kan ju också bero på vädret. Även skolbarnen som väntade på skolbussen hade tagit på sig jackor igen. Rapphönsen vid Skärlöv sprang över vägen framför bilen utan att flyga iväg, de ville väl snabbt ner i det skyddande gräset igen.
Vid den vackra stenvalvsbron vid rastplasten i norra Kvinneby, som är väl värd ett extra stopp,



 , såg jag en parkerad bil som det stod PEAB på. Vid bilen stod en person  i arbetskläder och som det såg ut som han klottrade på toaletterna med en märkpenna. Sedan kom jag på att det var någon som antecknade att det var städat med ett datum och en signatur. Vi ska alltså veta att det är städat genom en signatur på väggen inte genom att det syns inne på toaletten att det är rent och snyggt. Jag har tidigare trott att figurerna på tavlorna var de kinesiska tecknen för "ha en bra dag" och "kör försiktigt" för att möta de kineser som turistar hos oss. Men det var en del av det svenska kontrollsamhället, kontroll av att man signerat inte kontroll av städning.
För övrigt såg jag två par av ängshökar vid vallåkern närmast byn när jag började bilresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar