söndag 11 maj 2014

Söndagspromenad på sydöstra öland

Hade tänkt att beskriva en söndagspromenad från husknuten upp till byns malm och tillbaka. Då jag inte är så bra fotograf blev inga bilder utan mest långa videosekvenser av mina fötter. Men jag började i alla fall min promenad här.
 Sedan gick jag längs vägen mot malmen och kunde höra alla fåglar som var igång med sin sång. Jag hörde dock ingen näktergal.
Halvvägs så kunde jag se byns får och ett antal lamm som var ute på sitt sommarnöje. Deras vinterkvarter brukar vara i Risinge på öns västra sida. Jag klättrade upp på en med öländska mått hög (1,5 m) hög med matjord för att kunna ta en bra bild, det blev en video med suddiga får och närbilder på högen under 3 min.

Några av husen på malmen har sitt halmtak kvar. Något är modernt inrett och några finns bara som murrester. Det gemensamma är dock att de inte vill vara med på bild. Det borde vara enklare att fotografera hus än fåglar eller får. Men det blev inte ens en video av mina skor.

På vägen hem kunde jag höra en beckasin och se sträck med vitkindade gäss som utnyttjade medvinden mot nordost och arktis.
Sista biten kunde jag höra vad jag tror är fågelungar i starholkarna som sitter längs vår fägata.
Så var jag hemma igen.

Bakom knuten finns min drivbänk som nu liknar en amerikansk prärievagn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar