söndag 21 september 2014

Bilder från en öländsk söndag

Dagen och i viss mån gårdagen använde jag till att flytta biomassa. Dels klippte jag alla gräsmattor innan regnet skulle komma. Gräsklippet lägger jag ut i vårt trädgårdsland som kvävegödning. Dels slog jag gräs från det som kanske blir en äng så småningom. Där är det viktigt att få bort gräs och växter så att jordmånen blir magrare. Jag har under sommarens lopp tagit frön från olika ängsväxter som jag hoppas kan ta sig till våren.

Igår besökte vi samlingsutställningen inför skördefesten nästa helg. Samlingsutställningen var i konsthallen på Himmelsberga, Ölands museum. Eftersom alla som har konstutställning under skördefesten ställde ut så var det både högt och lågt vad gäller kvalitet och intryck.

De som åker längs östra vägen i höst kan också leta efter 21 stycken fågelskulpturer eller installationer längs vägen. Numera så är ursäkten om vi på östra sidan kommer försent till jobbet: "Jag hittade en fågelinstallation i Skärlöv som jag var tvungen att stanna och studera".

I Näsby ställer 8 konstnärer ut skulpturer som är tillverkade av skräp som är upplockat från de öländska stränderna. Skräpskulpturer är en konstform som både påverkar betraktarna och vår miljö.

Tranorna fortsätter att rasta på byns åkrar. Jag försökte fotografera vad jag såg i tubkikaren genom att ta en bild med en vanlig kamera i okularet på tubkikaren. De första försöken blev inte så bra. Men med lite fantasi en grön åker och kanske en trana.
Andra försöket. Ett hus i stationssamhället 1 km bort.
Tredje försöket nu hade alla tranor med säkerhet flugit vidare. Men paparazzifotografen hade hittat en bil utan för vårt stationshus!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar