fredag 5 september 2014

Septemberfredag

När man kommer hem efter en veckas arbete i dessa sensommartider så är det en lisa för själen att betrakta vyerna över alvaret. Fägatan ut mot alvaret är alldeles grön och solig.

Framme vid skådarbänken finns ett antal kor eller snarare stutar som betar i eftermiddagssolen 
Mot sydväst och malmbebyggelsen i motljus.

Runt omkring så flyger fåglar som snart ska till sina vinterkvarter när mat och miljö inte finns hos oss för att de ska överleva. De tas emot med öppna armar i både Sydeuropa och i Afrika.
Jag ser att stararna som sitter i långa rader på telefonledningarna, de har tagit över just den rastplatsen från svalorna. När stararna flyger upp samtidigt kommer en glada inflygande från alvaret och några minuter senare kommer en brun kärrhök elegant glidande 5m över marken. I kikaren kan jag även se en havsörn cirkla över Torngård. Små grupper av tranor passerar över byn, trumpetande säger de att de ska vidare till fälten runt Eketorps borg.

På vägen tillbaka från bänken tog jag en tur genom trädgårdslandet. Då kunde jag konstatera att några kålhuvuden klarat insekter och sniglar.
Extra stolt över purjolöken som vi satt för första gången.
Havtornen har satt bär.
Gojibusken blommar, om det blir bär vet jag inte
 
Men om några år ska det i alla fall bli valnötter från denna planta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar