söndag 13 oktober 2013

Höstens kungsfåglar

Dagens skörd av fåglar inleddes vid kanalbron och skådarbänken. Där upptäckte jag ett antal kungsfåglar. Jag undrar om det finns någon koppling mellan dessa våra minsta fåglar och den sk öländska kungshästen. Kungshästen hade en mankhöjd på 70-100 cm. Det var med andra ord en mycket liten häst trots sitt namn. Gårdagens spaning i dungen som skymtar bakom gungställningen och barnafötterna gav kungsfågel, kungsfågelsångare och trädkrypare.



Dagens tur till södra udden ledde till att ytterligare fåglar att lägga till min lista. Förutom kungsfåglar som verkar finnas överallt när man fått upp ögonen, och kikaren, för dom. Det är som att plocka murklor om våren då man från början inte hittar en enda för att när man väl fått syn på en så hittar nästan alltid många fler. Jag såg mindre korsnäbbar nere vid fyren där en grupp kalasade på rönnbär och inte verkade bekymra sig för den grupp människor med kikare och kamera stod rakt under deras matbord. Vid Ottenby kungsgård, en väldigt stor och omfattande gård trots namnet, såg jag fler kungsfåglar ett antal rödhakar och en taigasångare i ett pilbuskage.  Jag tittade bakåt i bloggen då kunde jag se att den 14 april skrev jag om vårens kungsfåglar.


1 kommentar:

  1. Hej... många fina fåglar du har koll på J-E. ... här uppe har jag sett ett domherrepar som landat bland rabarberns blomfrön o låtit sig väl smaka. I veckan o två dgr i rad har vi haft en skata som med välbehag badat i dammen. hälsn/Cala

    SvaraRadera