fredag 18 oktober 2013

Öländsk kollektivtrafik

Morgonens bilfärd till arbetet gjordes i kraftig motvind. Det var en nordlig kuling som försvårade resan. Det blev nödvändigt att stanna vid Almérs i Arontorp för skaffa extra proviant (snus) för den fortsatta resan.
En av de otaliga enkäter som vi ska svara på gäller resor till och från arbetet. Enkäten kommer från en av kommunerna på ön. Jag blev fundersam till hur man ser på trafikläget när det var flera frågor som ställdes med innebörden om jag skulle åka mer kollektivt om:
- det blev parkeringsavgift vid min arbetsplats
- ökad turtäthet,
- lånecykel vid station/hållplats
- informationsskärmar på min arbetsplats om nästa buss/tågavgång (det är bra med flera skärmar på arbetsplatsen, det kan man se på tex Stockholms central där finns många skärmar)
+ några alternativ till av samma sort
Ska man svara på en enkät som borde skickats ut för 52 år sedan? Det var nämligen 1961 som järnvägen på Öland lades ner, närmare bestämt den siste september det året. Jag svarar att det behövs ingen lånecykel eller hot om parkeringsavgifter som i Stockholm eller informationsskärmar på arbetet. Jag kan promenera till stationen i min hemby och promenera till och från stationen där jag jobbar. Mitt bekymmer är att det kommer nog inget tåg även om stationsbyggnaderna på båda ställena är kvar. Men det vore häftigt med informationsskärmar på arbetsplatsen!

Hemresan gick snabbt då jag hade en frisk bris i ryggen. Jag hann efter hemkomsten se några stora plogar av vitkindad gås som sträckte mot sydväst på hög höjd. På den närmaste åkern i byn var det återigen många hundra ljungpipare, en kungsfågel visade sig också på tomten. Temperaturen är 2 grader och vinden har lugnat ner sig.
På vår trapp kunde jag också placera två pumpor eller är det kopior på de som brukar gå i trappan?



1 kommentar: