lördag 12 oktober 2013

Sångare

När jag kommer hem efter en utflykt till Östergötland så är avtagsvägen nästan oframkomlig på grund av ett stort antal bilar som parkerat där. Det var många bilar men ingen hade stannat så det blev helt stopp vilket var ett bra tecken, det är en raritet men den är ganska stationär. De ostliga vindarna hade burit med sig en kungsfågelsångare.
Jag kryssade hem med bilen. Sedan tog jag med en kikare och cyklade tillbaka till Mellstaby lund. Efter en stunds skådande upptäckte jag nästan en kungsfågelsångare men det var "bara" en kungsfågel. Sedan upptäckte jag en trädkrypare i lövverket. Men efter cirka 20 minuter så fick jag för första gången se sångaren ryttla i lövverket.
Nöjd med det cyklade jag hem och nöjt av en köttgyta. Sedan var det bara utlastningen av stringhyllorna som hade hämtats i Finspång kvar. Detta sångareinslag skrivs som sig bör samtidigt som Körslaget sänds på TV4.

1 kommentar: