fredag 25 april 2014

Att åka till jobbet på Öland

Att åka till jobbet en fredag i slutet av april är en resa med många upplevelser. Man kan dela in dem i bromsa respektive sakta in.
Jag fick idag bromsa inför en storspov som satt kvar på vägen så länge att man tydligt kunde se den krökta näbben innan den sakta lyfte och flög iväg mot sjömarkerna. Till samma kategori hörde de två kat(t)er jag fick bromsa för dels en rödspräcklig i Hulterstad dels en svart i Stenåsa.
Traktorer med gödseltunnor innebär oftast att man får bromsa då de med alla slängande slangar på sidorna upplevs som bra mycket bredare än de 2,5 m som är max gränsen för fordon. Det räcker oftast inte  med sakta in och sedan köra om.
På ett fält nära Gärdslösa gick en färggrann fasantupp med två fasanhönor men de hade jag koll på så det räckte med att sakta in. Jag fick också sakta in för ett par harar men de vände och sprang tillbaka till fältet de kom från.

När hade nästan kommit fram till arbetet så bromsade jag och svängde jag in till bilverkstan för jag tyckte att det hade blivit ett högt ljud i bilen och jag misstänkte att det var ett hjullager men jag är ju inte bilmekaniker så jag var inte säker.
När jag stannat vid verkstan  och går in i densamma så håller Lasse på att byta oljefilter i en VW så han kan inte provköra min bil för att han är så oljig om händerna. Men han lägger ifrån sig oljefilter och går in butiken bredvid verkstan där hans bror för tillfället står i kassan och kommer sedan tillbaka till mig och säger gå upp till butiken så provkör Staffan bilen. Jag går upp till Staffan som säger att han ska bara vänta på att hans syster kommer så att det finns någon i butiken. Sedan provkör Staffan bilen och lyfter upp den med billyften i verkstan och konstaterar att ett hjullager är slut. Lasse säger då att vi kan inte få in ett nytt lager före 12.00 på måndag eftersom de inte får leveranser tidigare. Men jag kan lämna bilen nu på måndag och få den klar samma dag.
Eftersom jag tycker att det är en fantastisk service vill jag nämna att det är Högby Bil och Mekaniska Verkstad i Löttorp som står för den.

På vägen hem var det ganska lugnt men jag noterade ett antal skyltar som på Öland betyder sakta in. Skyltarna ser ut så här.
 På Småland och i resten av landet tror jag det betyder bromsa och stanna.

När jag är nästan hemma och saktar ner så ser jag en kärrhökshona över fälten vid byn. Eftersom jag några dagar tidigare sett en hane av brun kärrhök utgår jag ifrån och hoppas att det var en brun kärrhök även denna gång.
När jag parkerat bilen kunde jag njuta av blommande krikon
Och så här ser det ut just nu runt vårdträdets fot med blommande pärlhyacinter.

3 kommentarer:

  1. Måste säga att jag är lite impad av din blogg. Och nu förstår jag hur du kan pendla varje dag utan att klaga..... / YP

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående skrivare. Öland är vackert och du tar verkligen vara på det i vardagen. Härligt positivt!

    SvaraRadera
  3. Catrine Nilsson4 mars 2015 kl. 21:52

    Jag kan inte låta bli att läsa din text som en saga... Jag anar en ny karriärmöjlighet för dig... och det är visst fler än jag som hittat fram till din blogg... För egen del har jag hittat ny kvällslektyr!

    SvaraRadera