onsdag 23 april 2014

Jordgubbsflyttning

En kompdag gjorde att jag fick tid och möjlighet att rensa i jordgubbsraderna och flytta plantor för att skapa ytterligare en rad . De två rader vi har ger så mycket att det räcker mer än väl till oss. Men man ska ju förnya och flytta jordgubbsplantor med jämna mellan rum. Så om den nya raden ger bär redan i år spelar ingen roll.

När jag i alla fall höll på flyttade jag även ett antal hallonplantor. Samtidigt som jag tog bort en hel del rotskott som spridit sig åt fel håll. Efter den här hallonplanteringen är vårt trädgårdsland inramat av ett antal olika bärbuskar. Vid olika sidor har vi två sorters hallon, krusbär, vinbär och gojibär. Föra årets lyckade plantering av rotskott av björnbär gör att vi även skulle kunna ha dessa bär som inramning.

När jag slog ner de gröna blad som var kvar av vintergäcken upptäckte jag den här blomman under i gräsmattan under äppelträden.


Jag vet inte vad det är för art men vacker är den. Det är troligtvis en lökväxt som vi grävt ner i gräsmattan, men vad är det? Någon som vet? Jag ska titta bland sparade lökförpackningar om jag kan hitta namnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar