onsdag 2 april 2014

Jobbresa stoppad av myskankor

Att åka till jobbet längs den östra vägen på Öland är en upplevelse nu på våren. Dagens resa till arbetet gick till en början enligt plan, det var bara en traktor med gödselvagn efter sig ute på vägen före Hulterstad. Den körde jag om strax innan Segerstad. När jag kom till Skärlöv fick jag stanna då två nyss utsläppta myskankor kollade vägbanan noga efter sniglar, de ska ju vara experter på mördarsniglar. Det gjorde att jag kände mig lite lugnare när jag åkte vidare, man vet ju inte vad mördarsniglar kan hitta på.

En katt både i Hulterstad och Triberga innebar att jag saktade ner. Vid Triberga mosse var det en bil parkerad med två hjul på vägbanan och två utför. Det var ingen tubkikare uppställd på vägbanan och mannen bredvid bilen var ensam så det var ingen väldigt sällsynt fågel där.
Vid stenmurarna  längs vägen  genom Runsten var det alldeles blåfärgat av stora sjok av scilla med insprängda gula fläckar av påskliljor. Telefonledningarna börjar alltmer befolkas (befåglas) av starar även om kajor fortfarande dominerar. Nu har hunnit köra om fyra traktorer med gödselvagn.

Vid Långlöt får jag ett SMS varför jag stannar vid en parkeringsficka för att läsa meddelandet då det är annars risk att jag krockar med någon ringduva som letar utspillt spannmål på vägen.
Efter att läst meddelandet tar jag ett foto av vad jag ser till vänster (väster) om vägen.














Det var en stor flock tranor som betade på fältet.
Jag vände mig åt höger (öster) och tog ett foto åt det hållet.

















Det blev en vacker morgonbild över fälten, sjömarken och Östersjön.
Jag tror arbetsresorna på Öland har en annan karaktär än kollektivtrafiken i någon större stad även om det finns vissa likheter såsom tidsåtgången för resan, SMSande, fotograferande med iPad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar