onsdag 9 juli 2014

Besök vid Ottenby

Sommartider består av lite olika arbetsinsatser. Delar av mitt försök att få till en äng i ena hörnet syns här. Jag har använt redskap som inte kräver bränsle i form av bensin utan snarare flädersaft. Grannens kor undrar nog vad jag håller på med för efter en stund var hela flocken och inte bara de tre som syns på bilden samlad utan för muren.
När mycket av gräset var avslaget kunde jag lägga redskapen åt sidan. Den grupp med blommor bakom lien kommer från en fröpåse med ängsblommor jag fick av facket förra året.

Efter avslutad slåtter tog jag mig en tur till Ottenby den sydligaste spetsen på Öland. Jag använde även här ett fordon som inte krävde bensin, jag cyklade dit. De nästan vindstilla dagarna har förbytts i friska vindar så till Ottenby gick det galant i den nordliga vinden. Vägen hem blev lång!
I dessa semestertider är det många turister vid fyren. Resten av året har alla som besöker Ottenby minst en kikare med sig, oftast två och en kamera. I dag såg jag många som var helt utan kikare utan bara njöt av den speciella miljön med mängder av fåglar och sälar som solar på stenarna alldeles utanför strandkanten.

När jag kom hem kunde jag tillsammans med hunden konstatera att kreativiteten flödar så att även staffliet och stenarna får färg.

Svalornas ungar har blivit flygfärdiga men de tar paus på lite ovanliga platser. Dessa två ladusvalungar ger begreppet fönstertittare en dimension till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar