tisdag 1 juli 2014

Snart semester

Det är semester vilken dags som helst. Jag slipper då de dagliga resorna till arbetet. Vad är det då jag kommer att missa den närmaste månaden förutom ett roligt och omväxlande arbete.

Jag kommer inte att åka förbi parkeringen vid Petgärde träsk. Det är en väldigt fin fågellokal med bland annat häckande pungmes nästan varje år. Men det som gör parkeringen så speciell är att det är en så stor iordninggjord p-plats så någon har tänkt att det skulle bli något stort betydligt mer än den smala stig som går mot träsket (sjön). Jag har själv sett som max 2 bilar parkerade samtidigt. Men fågellokalen är väl värd ett besök med fina fågeltorn även om man inte hittar pungmesen eller dess speciellt utformade bo.

Jag kommer inte varje dag se dessa fina vägrenar om omgärdar de öländska vägarna i dessa tider. Jag ger två exempel på hur det såg ut i dag.


Lägg märke till hur nära blommorna och gräset är nära att gå över den vita gränsmarkeringen på den bilden. I den öländska vägtrafikförordningen betyder vita streck vid vägkanten hur långt växtligheten får gå in på vägen innan man eventuellt slår av gräset.

Jag kommer inte heller från bilen kunna se ängshöken sväva över boet i den vackert guldgula kornåkern. men ska jag vara riktigt ärlig så kan jag även se ängshöken från köksfönstret. Det som är en svart markering mot himlen är ängshökshanen som just har lämnat en sork till honan som återvänt till boet.

När ängshöken kom närmare kunde jag ta denna bild med ipaden, där man nästan kan se att det är en ängshök.
Sedan avslutade jag hemresan med att äta egna solmogna jordgubbar. Eftersom det har varit sparsamt med sol så är det fortfarande mest kart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar